[The typography makes extensive use of spaced type (Sperrdruck). That which is used for emphasis has been rendered here in bold type; that used consistently throughout for names of persons and the organization has been rendered here by normal type.]

— Mit Beginn dieser Saison nehmen die von der Gesellschaft der Musikfreunde veranstalteten zyklischen Vorträge ihren Anfang. 1 Diese Unternehmungen verfolgen den Zweck, die musikalische Bildung den weitesten Schichten der Bevölkerung zugänglich zu machen, und werden zum größten Teil populären Charakter tragen. Eine große Menge von in- und ausländischen Künstlern, Gelehrten und Schriftstellern wird sich mit den verschiedenartigsten Themen in Einzelvorträgen oder Vortragsserien an diesen Unternehmungen beteiligen, die schon von Anfang Oktober ab im kleinen, in Ausnahmsfällen auch im großen Musikvereinssaale stattfinden werden. 2

— Für die Saison 1912/13 haben folgende Persönlichkeiten ihre Vorträge angemeldet: Geheimrat Dr. Max Friedländer (Berlin), Direktor August Göllerich (Linz), Dr. Hugo Leichtentritt (Berlin), Dr. Paul Marsop (München), Dr. Heinrich Rietsch (Prag), Dr. Leopold Schmidt (Berlin), ferner von Wiener Namen Dr. D. J. Bach, Doktor Johannes Brandt, Otto Erich Deutsch, Dr Max Dietz, Dr Max Graf, Richard Heuberger, Dr. Robert Konta, Dr. Eusebius Mandyczewski, Max Morold, Richard Robert, Dr. Heinrich Schenker, 3 Dr. Ferdinand Scherber und Richard Specht. 4

— Nebst diesen Aufführungen, die fast ausschließlich durch musikalische Illustrationen eine besondere Belebung erfahren werden, sind in dem Rahmen der zyklischen Vorträge auch Volkskonzerte, populäre Liederabende, Kammermusikaufführungen und ähnliche, durchaus von erstklassigen Künstlern ausgeführt, mitinbegriffen; unter anderen auch der Vortragszyklus „Vom Hörenlernen“ von Gisela Springer, der am 6. Oktober beginnt und sich über sechs Sonntagsnachmittage erstreckt. Wie im Vorjahre hat auch heuer zu diesem Zweck eine Reihe hervorragender Künstler sich zur Mitwirkung bereit erklärt.

© Transcription Ian Bent, 2007

[The typography makes extensive use of spaced type (Sperrdruck). That which is used for emphasis has been rendered here in bold type; that used consistently throughout for names of persons and the organization has been rendered here by normal type.]

— With the beginning of this season, the lecture series arranged by the Society of the Friends of Music will commence. 1 These undertakings have the aim of making musical education available to the furthest reaches of the population, and will for the most part be popular in character. A large number of native and foreign artists, scholars, and writers will participate in these undertakings on the widest possible range of topics in single lectures and lecture series, which from the beginning of October onward will take place in the small hall, in isolated cases even the large hall, of the Musikverein. 2

— For the 1912/13 season, the following people have offered their lectures: Privy Councellor Dr. Max Friedländer (Berlin), Director August Göllerich (Linz), Dr. Hugo Leichtentritt (Berlin), Dr. Paul Marsop (Munich), Dr. Heinrich Rietsch (Prague), Dr. Leopold Schmidt (Berlin), and in addition from Vienna the names Dr. D. J. Bach, Doctor Johannes Brandt, Otto Erich Deutsch, Dr Max Dietz, Dr. Max Graf, Richard Heuberger, Dr. Robert Konta, Dr. Eusebius Mandyczewski, Max Morold, Richard Robert, Dr. Heinrich Schenker, 3 Dr. Ferdinand Scherber and Richard Specht. 4

— In addition to these presentations, virtually all of which will be specially illustrated by live music examples, in connection with the lecture series there will also be interspersed popular concerts, popular evenings of song, chamber music performances and the like, performed by artists of the highest caliber; Among others, [there will] also [be] the lecture series “On Learning to Hear,” by Gisela Springer, which begins on October 6 and will be spread over six Sunday afternoons. As in previous years, an array of prominent artists have this year again committed themselves to collaborate for these purposes.

© Translation Ian Bent, 2007

[The typography makes extensive use of spaced type (Sperrdruck). That which is used for emphasis has been rendered here in bold type; that used consistently throughout for names of persons and the organization has been rendered here by normal type.]

— Mit Beginn dieser Saison nehmen die von der Gesellschaft der Musikfreunde veranstalteten zyklischen Vorträge ihren Anfang. 1 Diese Unternehmungen verfolgen den Zweck, die musikalische Bildung den weitesten Schichten der Bevölkerung zugänglich zu machen, und werden zum größten Teil populären Charakter tragen. Eine große Menge von in- und ausländischen Künstlern, Gelehrten und Schriftstellern wird sich mit den verschiedenartigsten Themen in Einzelvorträgen oder Vortragsserien an diesen Unternehmungen beteiligen, die schon von Anfang Oktober ab im kleinen, in Ausnahmsfällen auch im großen Musikvereinssaale stattfinden werden. 2

— Für die Saison 1912/13 haben folgende Persönlichkeiten ihre Vorträge angemeldet: Geheimrat Dr. Max Friedländer (Berlin), Direktor August Göllerich (Linz), Dr. Hugo Leichtentritt (Berlin), Dr. Paul Marsop (München), Dr. Heinrich Rietsch (Prag), Dr. Leopold Schmidt (Berlin), ferner von Wiener Namen Dr. D. J. Bach, Doktor Johannes Brandt, Otto Erich Deutsch, Dr Max Dietz, Dr Max Graf, Richard Heuberger, Dr. Robert Konta, Dr. Eusebius Mandyczewski, Max Morold, Richard Robert, Dr. Heinrich Schenker, 3 Dr. Ferdinand Scherber und Richard Specht. 4

— Nebst diesen Aufführungen, die fast ausschließlich durch musikalische Illustrationen eine besondere Belebung erfahren werden, sind in dem Rahmen der zyklischen Vorträge auch Volkskonzerte, populäre Liederabende, Kammermusikaufführungen und ähnliche, durchaus von erstklassigen Künstlern ausgeführt, mitinbegriffen; unter anderen auch der Vortragszyklus „Vom Hörenlernen“ von Gisela Springer, der am 6. Oktober beginnt und sich über sechs Sonntagsnachmittage erstreckt. Wie im Vorjahre hat auch heuer zu diesem Zweck eine Reihe hervorragender Künstler sich zur Mitwirkung bereit erklärt.

© Transcription Ian Bent, 2007

[The typography makes extensive use of spaced type (Sperrdruck). That which is used for emphasis has been rendered here in bold type; that used consistently throughout for names of persons and the organization has been rendered here by normal type.]

— With the beginning of this season, the lecture series arranged by the Society of the Friends of Music will commence. 1 These undertakings have the aim of making musical education available to the furthest reaches of the population, and will for the most part be popular in character. A large number of native and foreign artists, scholars, and writers will participate in these undertakings on the widest possible range of topics in single lectures and lecture series, which from the beginning of October onward will take place in the small hall, in isolated cases even the large hall, of the Musikverein. 2

— For the 1912/13 season, the following people have offered their lectures: Privy Councellor Dr. Max Friedländer (Berlin), Director August Göllerich (Linz), Dr. Hugo Leichtentritt (Berlin), Dr. Paul Marsop (Munich), Dr. Heinrich Rietsch (Prague), Dr. Leopold Schmidt (Berlin), and in addition from Vienna the names Dr. D. J. Bach, Doctor Johannes Brandt, Otto Erich Deutsch, Dr Max Dietz, Dr. Max Graf, Richard Heuberger, Dr. Robert Konta, Dr. Eusebius Mandyczewski, Max Morold, Richard Robert, Dr. Heinrich Schenker, 3 Dr. Ferdinand Scherber and Richard Specht. 4

— In addition to these presentations, virtually all of which will be specially illustrated by live music examples, in connection with the lecture series there will also be interspersed popular concerts, popular evenings of song, chamber music performances and the like, performed by artists of the highest caliber; Among others, [there will] also [be] the lecture series “On Learning to Hear,” by Gisela Springer, which begins on October 6 and will be spread over six Sunday afternoons. As in previous years, an array of prominent artists have this year again committed themselves to collaborate for these purposes.

© Translation Ian Bent, 2007

Footnotes

1 Schenker records his reaction to this announcement in his diary at OJ 1/11, p. 228, September 15, 1912: "Die Gesellschaft der Musikfreunde kündigt die Namen der Vortragenden an: Eine echt Wiener Lumpigkeit von Perfektionierung eines Vertrages Namen für Geschäftszwecke zu mißbrauchen." ("The Society of the Friends of Music announces the names of the lecturers. A typical Viennese shabby trick, to misuse names for commercial purposes before finalizing the contract."). The events announced here were to form part of the centenary celebrations of the Society.

2 No paragraph-break in source.

3 In OJ 5/14, [2], September 27, 1912, Schenker objected strongly to the inclusion of his name here.

4 No paragraph-break in source: em-dash only.