In this article, Schenker is identified primarily as a composer, though his achievements as a performer and editor are also noted; the Erläuterungsausgabe of the late Beethoven sonatas, of which only three of five planned volumes had yet appeared, marks the culmination of his output as a scholar. This is to be compared with that in the 1929 edition, in which Schenker is described as the founder of a new school of music theory.


Schenker, Heinrich, Dr., geb. 19. Juni 1868 in Wisniowczyk (Galizien), Schüler Bruckners am Wiener Konservatorium, machte eine Konzertturnee als pianistischer Begleiter von Messchaert, hielt Vorlesungen über Musikgeschichte an einer Frauen-Akademie in Wien und ist Mitarbeiter verschiedener Zeitschriften (Hardens Zukunft, Mus. Wochenblatt). Er veröffentlichte an Kompositionen für Klavier: Etuden, Phantasie, Klavierstücke; 2stimmige Inventionen, Ländler, syrische Tänze (4händig) und Lieder. Auch bearbeitete er Kantaten von Seb. Bach; Klavierkonzerte von Ph. Em. Bach, ausgewählte Klavierwerke von Ph. Em. Bach (dazu ein » Beitrag zur Ornamentik «, 2. Aufl.); die »Chromatische Phantasie und Fuge« von Seb. Bach; Händels Orgelkonzerte (4händig f. Pf. arrangiert) und veranstaltete eine reich kommentierte Neuausgabe der fünf letzten Klaviersonaten von Beethoven (sämtlich in der Universal-Edition). Auch schrieb er eine Monographie über Beethovens 9. Sinfonie (Univ.-Ed. 1912); verfasste eine » Harmonielehre « (1906, Bd. I seiner Neuen mus. Theorien und Phantasien, Stuttgart, Cotta); »Kontrapunkt«, (1. Halbbd, 1910, das.) Sch. wirkt derzeit in Wien als Lehrer für Theorie und Klavier. 1

© Transcription William Drabkin, 2011

Schenker, Dr. Heinrich (born Wisniowczyk, Galicia, June 19, 1868), was a pupil of Bruckner’s at the Vienna Conservatory, undertook a concert tour as accompanist to Messchaert, gave lectures on music history to a women’s academy in Vienna and is a correspondent for various periodical publications (Harden’s Die Zukunft, Musikalisches Wochenblatt). His published compositions include etudes, a Fantasy, piano pieces, two-part inventions and Ländler (for piano), Syrian Dances (for piano four-hands), and songs. He also edited cantatas by J. S. Bach, keyboard concertos by C. P. E. Bach, selected keyboard works by C. P. E. Bach (together with a “Contribution to the Study of Ornamentation,” 2nd edition), Bach’s Chromatic Fantasy and Fugue, Handel’s organ concertos (arranged for piano four hands), and put together a richly annotated new edition of Beethoven’s last five piano sonatas (all published by Universal Edition). He also wrote a monograph on Beethoven’s Ninth Symphony (Universal Edition, 1912), and published Harmony , vol. I of his “New Musical Theories and Fantasies” (Stuttgart: Cotta, 1906) and Counterpoint the first half-volume, 1910, same publisher). Schenker is currently active in Vienna as a teacher of theory and piano. 1

© Translation William Drabkin, 2011


Schenker, Heinrich, Dr., geb. 19. Juni 1868 in Wisniowczyk (Galizien), Schüler Bruckners am Wiener Konservatorium, machte eine Konzertturnee als pianistischer Begleiter von Messchaert, hielt Vorlesungen über Musikgeschichte an einer Frauen-Akademie in Wien und ist Mitarbeiter verschiedener Zeitschriften (Hardens Zukunft, Mus. Wochenblatt). Er veröffentlichte an Kompositionen für Klavier: Etuden, Phantasie, Klavierstücke; 2stimmige Inventionen, Ländler, syrische Tänze (4händig) und Lieder. Auch bearbeitete er Kantaten von Seb. Bach; Klavierkonzerte von Ph. Em. Bach, ausgewählte Klavierwerke von Ph. Em. Bach (dazu ein » Beitrag zur Ornamentik «, 2. Aufl.); die »Chromatische Phantasie und Fuge« von Seb. Bach; Händels Orgelkonzerte (4händig f. Pf. arrangiert) und veranstaltete eine reich kommentierte Neuausgabe der fünf letzten Klaviersonaten von Beethoven (sämtlich in der Universal-Edition). Auch schrieb er eine Monographie über Beethovens 9. Sinfonie (Univ.-Ed. 1912); verfasste eine » Harmonielehre « (1906, Bd. I seiner Neuen mus. Theorien und Phantasien, Stuttgart, Cotta); »Kontrapunkt«, (1. Halbbd, 1910, das.) Sch. wirkt derzeit in Wien als Lehrer für Theorie und Klavier. 1

© Transcription William Drabkin, 2011

Schenker, Dr. Heinrich (born Wisniowczyk, Galicia, June 19, 1868), was a pupil of Bruckner’s at the Vienna Conservatory, undertook a concert tour as accompanist to Messchaert, gave lectures on music history to a women’s academy in Vienna and is a correspondent for various periodical publications (Harden’s Die Zukunft, Musikalisches Wochenblatt). His published compositions include etudes, a Fantasy, piano pieces, two-part inventions and Ländler (for piano), Syrian Dances (for piano four-hands), and songs. He also edited cantatas by J. S. Bach, keyboard concertos by C. P. E. Bach, selected keyboard works by C. P. E. Bach (together with a “Contribution to the Study of Ornamentation,” 2nd edition), Bach’s Chromatic Fantasy and Fugue, Handel’s organ concertos (arranged for piano four hands), and put together a richly annotated new edition of Beethoven’s last five piano sonatas (all published by Universal Edition). He also wrote a monograph on Beethoven’s Ninth Symphony (Universal Edition, 1912), and published Harmony , vol. I of his “New Musical Theories and Fantasies” (Stuttgart: Cotta, 1906) and Counterpoint the first half-volume, 1910, same publisher). Schenker is currently active in Vienna as a teacher of theory and piano. 1

© Translation William Drabkin, 2011

Footnotes

1 The title-page of this edition reads: Jubiläums-Ausgabe / Hugo Riemanns / Musik-Lexikon / Neunte / vom Verfasser noch vollständig umgearbeitete Auflage / nach seinem Tode (10. Juli 1919) fertiggestellt / von / Alfred Einstein 1919 / Max Hesses Verlag, Berlin W 15.