14. April 1925 Regnerisch.

— Feile Scarlatti Dmoll, 1 Lie-Liechen macht die Reinschrift. — Um 11–12½h Weisse; er bringt das Sextett, wir gehen die Tempi durch u. an wichtigsten Stellen auch die Bogen. Er erzählt – u. ich bemerke es auch –, daß er sich bei der Arbeit der Linie u. der Züge wohl bewußt ist. Ich erkläre ihm an Beispielen, was ich unter Lagenführung 2 verstehe, die das Kommen u. Gehen verdeckt, an Brahms’ Quintett Gdur, an Beethovens Streichquartetten usw. — Nach Tisch bei schönem Wetter im botanischen Garten, ich feile, Lie-Liechen liest. — Feile abgeschlossen, sehr abgemüdet.

© Transcription Marko Deisinger.

April 14, 1925 Rainy.

— I polish Scarlatti D minor, 1 Lie-Liechen makes the fair copy. — At 11:00–12:30 Weisse; he brings the sextet, we go through the tempos and also the slurs at the most important spots. He tells me – and I notice it as well – that he is conscious of the [Ur]linie and the linear progressions when he works. I explain to him using examples what I mean by treatment of octave register, 2 which covers the coming and going, in Brahms's Quintet in G major, in Beethoven's string quartets, etc. — After lunch in nice weather in the Botanical Garden, I polish, Lie-Liechen reads. — Polishing complete, utterly tired out.

© Translation Scott Witmer.

14. April 1925 Regnerisch.

— Feile Scarlatti Dmoll, 1 Lie-Liechen macht die Reinschrift. — Um 11–12½h Weisse; er bringt das Sextett, wir gehen die Tempi durch u. an wichtigsten Stellen auch die Bogen. Er erzählt – u. ich bemerke es auch –, daß er sich bei der Arbeit der Linie u. der Züge wohl bewußt ist. Ich erkläre ihm an Beispielen, was ich unter Lagenführung 2 verstehe, die das Kommen u. Gehen verdeckt, an Brahms’ Quintett Gdur, an Beethovens Streichquartetten usw. — Nach Tisch bei schönem Wetter im botanischen Garten, ich feile, Lie-Liechen liest. — Feile abgeschlossen, sehr abgemüdet.

© Transcription Marko Deisinger.

April 14, 1925 Rainy.

— I polish Scarlatti D minor, 1 Lie-Liechen makes the fair copy. — At 11:00–12:30 Weisse; he brings the sextet, we go through the tempos and also the slurs at the most important spots. He tells me – and I notice it as well – that he is conscious of the [Ur]linie and the linear progressions when he works. I explain to him using examples what I mean by treatment of octave register, 2 which covers the coming and going, in Brahms's Quintet in G major, in Beethoven's string quartets, etc. — After lunch in nice weather in the Botanical Garden, I polish, Lie-Liechen reads. — Polishing complete, utterly tired out.

© Translation Scott Witmer.

Footnotes

1 "Domenico Scarlatti: Sonate für Klavier D-Moll," Das Meisterwerk in der Musik, vol. I (1925), pp. 125–35; Eng. transl., pp. 67–74.

2 Lagenführung: not a technical term in Schenker's vocabulary. It can be taken to include the various technical processes: Höherlegung, Tieferlegung, Koppelung, and obligate Lage.