19. –2°.

— Reinschrift der Urlinie des letzten Satzes: 1 vormittags bis 10½, {2637} nachmittag von 2–5h – bis zur Durchführung. — Weisse läßt die Haydn-Sinfonie 2 wieder im Stich u. geht seinem Nutzen nach; bedient sich jetzt des schlauen Mittels, Stimmführungsbelege zu verfassen – diesmal Brahms’ Solo-Quartett Gdur, Schluß. Ist irre gegangen u. fragt mich: „Was wäre, wenn ich dieses Ergebnis veröffentlicht hätte?“ Ich beruhige ihn u. zeige ihm dann die jüngste Urlinie-Tafel zur Appassionata: Anblick u. Ergebnis erschüttern ihn im gleichen Maße; er meint, ich wandle mich immer neu u. fragt, wie mein Glaube an die Unwandelbarkeit der Gesetze sich damit reime? Ich erwidere: Das Gesetz bleibt ja auch unwandelbar, nur dringe ich immer tiefer ein u. fasse es immer besser – mein Näherkommen ist keine neue Wandlung des Gesetzes.

© Transcription Marko Deisinger.

19 –2°.

— Fair copy of the Urlinie of the last movement: 1 in the morning until 10:30, {2637} in the afternoon from 2:00 to 5:00 – up to the development section. — Weisse abandons the Haydn symphony 2 once again to pursue his own advantages; avails himself now of the devious means of drawing up voice-leading examples – this time Brahms's solo Quartet in G major, Finale. Has gone astray and asks me: "How would it be if I had published this result?" I calm him down and then show him the most recent Urlinie graph for the "Appassionata": appearance and result shock him in equal measure; he reckons I am always transforming myself anew and asks how my belief in the immutability of the laws can be compatible with that? I rejoin: indeed the law does remain immutable, only I continue to delve deeper into it, and comprehend it better and better – my coming closer to it does not transform the law anew.

© Translation Stephen Ferguson.

19. –2°.

— Reinschrift der Urlinie des letzten Satzes: 1 vormittags bis 10½, {2637} nachmittag von 2–5h – bis zur Durchführung. — Weisse läßt die Haydn-Sinfonie 2 wieder im Stich u. geht seinem Nutzen nach; bedient sich jetzt des schlauen Mittels, Stimmführungsbelege zu verfassen – diesmal Brahms’ Solo-Quartett Gdur, Schluß. Ist irre gegangen u. fragt mich: „Was wäre, wenn ich dieses Ergebnis veröffentlicht hätte?“ Ich beruhige ihn u. zeige ihm dann die jüngste Urlinie-Tafel zur Appassionata: Anblick u. Ergebnis erschüttern ihn im gleichen Maße; er meint, ich wandle mich immer neu u. fragt, wie mein Glaube an die Unwandelbarkeit der Gesetze sich damit reime? Ich erwidere: Das Gesetz bleibt ja auch unwandelbar, nur dringe ich immer tiefer ein u. fasse es immer besser – mein Näherkommen ist keine neue Wandlung des Gesetzes.

© Transcription Marko Deisinger.

19 –2°.

— Fair copy of the Urlinie of the last movement: 1 in the morning until 10:30, {2637} in the afternoon from 2:00 to 5:00 – up to the development section. — Weisse abandons the Haydn symphony 2 once again to pursue his own advantages; avails himself now of the devious means of drawing up voice-leading examples – this time Brahms's solo Quartet in G major, Finale. Has gone astray and asks me: "How would it be if I had published this result?" I calm him down and then show him the most recent Urlinie graph for the "Appassionata": appearance and result shock him in equal measure; he reckons I am always transforming myself anew and asks how my belief in the immutability of the laws can be compatible with that? I rejoin: indeed the law does remain immutable, only I continue to delve deeper into it, and comprehend it better and better – my coming closer to it does not transform the law anew.

© Translation Stephen Ferguson.

Footnotes

1 "Sonate op. 57," Der Tonwille Heft 7 (=IV/1, Jan–March 1924), 3–33; Eng. transl., II, pp. 41–64; Allegro ma non troppo, 17–21; II, pp. 51–55.

2 The symphony in question is very likely No. 95, H I/95. 1923/24 lessonbook entries for Weisse read: "Dec 4: Haydn Symphony in C minor, first movement [Ur]linie, voice-leading up to the second subject", "Dec 18: Haydn Symphony continued: the [Ur]linie for the exposition once again; in the development section arpeggiation and ascending registral transfer (for Weisse an experience!)," "[undated, before Jan 8:] Back to the Haydn Symphony: Andante theme; Urlinie intervals – elaborative intervals – diminished octave," and "Jan 22: Haydn, development section, established in pencil," "Feb 5: the same [graph] – 8–8 (avoid)" (1923/24, pp. 11–12).