19.

Bei Mama, die sich wohler fühlt.

*

BriefWSLB 200 an Hertzka, 8 Seiten stark lang: Mitteilung von meiner Müdigkeit u. Augenerkrankung; Anregung[,] eine Subvention vom Ministerium zu beanspruchen, damit das Werk unter besserer Arbeitsbedingung vollendet werden kann!

*

Figur 174[, Op. 110]. 1

*

Lie-Liechen übergibt persönlich das Paket, Nachmittag 4h.

*

Endlich einige Erleichterung – 5° Wärme – Vorfrühlingsstimmung in Luft u. Licht.

*

{527}

© Transcription Marko Deisinger.

19.

With Mama, who is feeling better.

*

LetterWSLB 200 to Hertzka, eight-pages long: communication of my fatigue and eyestrain; suggestion that he applies for a grant from the ministry, so that the work can be completed under better working conditions!

*

Fig. 174 [for Op. 110 ]. 1

*

Lie-Liechen personally hands over the package at 4 o'clock in the afternoon.

*

Finally, a respite in the weather – 5° warm – An early spring feeling in the air and light.

*

{527}

© Translation William Drabkin.

19.

Bei Mama, die sich wohler fühlt.

*

BriefWSLB 200 an Hertzka, 8 Seiten stark lang: Mitteilung von meiner Müdigkeit u. Augenerkrankung; Anregung[,] eine Subvention vom Ministerium zu beanspruchen, damit das Werk unter besserer Arbeitsbedingung vollendet werden kann!

*

Figur 174[, Op. 110]. 1

*

Lie-Liechen übergibt persönlich das Paket, Nachmittag 4h.

*

Endlich einige Erleichterung – 5° Wärme – Vorfrühlingsstimmung in Luft u. Licht.

*

{527}

© Transcription Marko Deisinger.

19.

With Mama, who is feeling better.

*

LetterWSLB 200 to Hertzka, eight-pages long: communication of my fatigue and eyestrain; suggestion that he applies for a grant from the ministry, so that the work can be completed under better working conditions!

*

Fig. 174 [for Op. 110 ]. 1

*

Lie-Liechen personally hands over the package at 4 o'clock in the afternoon.

*

Finally, a respite in the weather – 5° warm – An early spring feeling in the air and light.

*

{527}

© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 The opening bars of the first movement of Beethoven's Trio in B flat, Op. 97 ("Archduke"). Schenker used this example together with Fig. 173 to rebut a claim, first made by A. B. Marx and repeated by Wilibald Nagel, that the main theme of the second movement of Op. 110 was based on a song popular in Beethoven's day.