4.

Brief an Kux mit Enthüllung der Wahrheit betreffs des Bruders.

*

Abends bei Floriz zu Besuch. Mit ihm Gespräch über Ionisch u. Cdur, da er die Anmerkung auf S. 209 1 noch nicht gelesen hat. Ueber Mischungsfälle; über die ferneren Oberquinten in Moll, die den Anschein der sogenannten Parallel-Tonarten hervorrufen.

*

© Transcription Marko Deisinger.

4.

Letter to Kux, with disclosure of the truth regarding my brother.

*

In the evening, at Floriz’s for a visit. Conversation with him about the Ionian mode and C major, since he has still not read the note on p. 209. 1 . On cases of modal mixture, about the more distant upper fifths in the minor, which invoke the semblance of so-called relative keys.

*

© Translation William Drabkin.

4.

Brief an Kux mit Enthüllung der Wahrheit betreffs des Bruders.

*

Abends bei Floriz zu Besuch. Mit ihm Gespräch über Ionisch u. Cdur, da er die Anmerkung auf S. 209 1 noch nicht gelesen hat. Ueber Mischungsfälle; über die ferneren Oberquinten in Moll, die den Anschein der sogenannten Parallel-Tonarten hervorrufen.

*

© Transcription Marko Deisinger.

4.

Letter to Kux, with disclosure of the truth regarding my brother.

*

In the evening, at Floriz’s for a visit. Conversation with him about the Ionian mode and C major, since he has still not read the note on p. 209. 1 . On cases of modal mixture, about the more distant upper fifths in the minor, which invoke the semblance of so-called relative keys.

*

© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 The "note" on p. 209 of Schenker’s Harmonielehre (Stuttgart and Berlin: Cotta, 1906) is in fact a lengthy discussion (pp. 209–19) of tonality in the early modern period, with examples drawn from Sweelinck and Hans Leo Hassler.