Dienstag, 26. 11.

[—] [final version only] Mit Gärtner an den Herausgeber der „N. Fr. Presse,“ wegen eines Fehlers des Musikreferenten geschrieben. Der Brief als Antwort auf die freche „Kritik“ des Klavierspiels Fl ’s. 1

© Transcription Ian Bent, 2017, 2017

Tuesday November 26

[—] [final version only] Joint letter with Gärtner to the Editor of the Neue freie Presse concerning an error on the part of its music critic. The letter is a response to the insolent critique of Floriz's piano playing. 1

© Translation Ian Bent, 2017, 2017

Dienstag, 26. 11.

[—] [final version only] Mit Gärtner an den Herausgeber der „N. Fr. Presse,“ wegen eines Fehlers des Musikreferenten geschrieben. Der Brief als Antwort auf die freche „Kritik“ des Klavierspiels Fl ’s. 1

© Transcription Ian Bent, 2017, 2017

Tuesday November 26

[—] [final version only] Joint letter with Gärtner to the Editor of the Neue freie Presse concerning an error on the part of its music critic. The letter is a response to the insolent critique of Floriz's piano playing. 1

© Translation Ian Bent, 2017, 2017

Footnotes

1 The Neue freie Presse for this date carried the following review (a round-up of recent concerts, so the date of the Gärtner/Violin recital in question is unclear) on p. 11, col. 3, in its daily column "Theater- und Kunstnachrichten":

"Im Konzertsaal wollen wir Gefühl hören und nicht sehen. Der Liederabend Eduard Gärtner zeigte den siegreich bestandenen Kampf eines gewandten Technikers mit einer kleinen Stimme. Das Publikum applaudierte geschmackvoll ausgewählten Gesängen von Schubert, Schumann, Brahms und Wolf. Des letzteren prachtvolles Lied „Auf einer Wanderung“ fiel leider ganz ab. Die große Steigerung („O Muse, du hast mein Herz berührt“) muß breit und mächtig herauskommen. Die Schuld liegt vielleicht nur an dem Begleiter. Herr Violin spielt Klavier, als ob Diskretion und Monotonie identische Begriffe wären."

("In the concert hall we want to hear feeling, not see it. The evening song recital by Eduard Gärtner exhibited the triumphantly achieved battle of a skilled technician with a small voice. The audience applauded selected songs by Schubert, Schumann, Brahms, and Wolf tastefully. Of the latter, the splendid song "On a Ramble" sadly failed altogether to make its effect. The great climax ("O Muse, you have touched my heart") must emerge broad and powerful. The guilt lies perhaps solely with the accompanist. Mr Violin plays the piano as if discretion and monotony were identical concepts.").