Sehr geehrter Herr Direktor!

H. Prof. A. Halm ( Esslingen u.s.w.), 1 der inzwischen auch noch an anderer Stelle unserer Beeth.-Ausgabe gedachte, schreibt mir, daß er die „U.E.“ um die Einsendung meiner übrigen in ihrem Verlag erschienenen Arbeiten ersucht habe, doch leider bisher ohne Erfolg. 2 Ich kann es kaum glauben, daß Herrn Halm, gerade ihm, nach einer solchen Paradeleistung an Rezension, 3 wie die in Jena gedruckte es ist, andere „Rezensionsexemplare“ verweigert würden. Können Sie sich einen besseren Rezensenten denn überhaupt wählen?

Sollte dennoch aber wider Erwarten die „ U.E. “ die Exemplare („II,“ 4 Em. Bach Kr. Ausgabe u. Beitrag zur Orn. (II.Aufl.!), meinetwegen auch den vierhändigen Händel u. Niloff (letze Aufl.!), „chrom. Fantasie“ 5 ) verweigern, so bin ich bereit, diese Exempare selbst zu bezahlen, doch versteht sich korrekter Weise nach dem ersten Preis u. abzüglich Sortimenter-Prozente, die in diesem Falle unangebracht sind, u. auch nicht nach der Mark-Währung u.s.w., kurz nach jedem Preis, der auch mir selbst gegenüber eingehalten wurde vor so viel Jahren. Für alle Fälle bitte ich Sie, sehr {2} geehrter H. Direktor, mich von der Absendung zu verständigen, damit ich ein paar Worte der Begleitung an Halm zugleich richten kann.


Mit bestem Dank im Voraus
Ihr ergeb
[signed:] H Schenker

© Transcription Ian Bent, 2006



Dear Director,

Professor August Halm ( Esslingen , etc.), 1 who has made mention of our Beethoven edition in yet another place, has written telling me that he meanwhile asked UE to send him my other works published by you, but unfortunately without result to date. 2 I can scarcely believe that Mr. Halm of all people, after such a showcase of a review as he published in Jena, 3 would be refused other review copies. Does that mean you can actually think of a better reviewer to choose [for this]?

If however, in spite of this, against all expectation UE should deny [him] the copies (II, 4 C. P. E. Bach Critical Edition and Contribution to Ornamentation (2nd edn!), and as far as I am concerned also the four-hand Handel [organ concerto arrangements] , Niloff (latest edn!), and Chromatic Fantasy & Fugue , 5 ) then I am prepared to pay for these copies myself, but needless to say in the correct manner according to the original price and minus the retail mark-up, which is in this case inappropriate, and also not according to the German rate of exchange, etc; in short, at that price which has for so many years been adhered to for my own purchases. In any case, I ask you, my dear {2} Director, to notify me when they are dispatched, so that I can pen a few words to Halm at the same time to accompany them.


With warmest thanks in advance,
Yours truly,
[signed:] H. Schenker

© Translation Ian Bent, 2006



Sehr geehrter Herr Direktor!

H. Prof. A. Halm ( Esslingen u.s.w.), 1 der inzwischen auch noch an anderer Stelle unserer Beeth.-Ausgabe gedachte, schreibt mir, daß er die „U.E.“ um die Einsendung meiner übrigen in ihrem Verlag erschienenen Arbeiten ersucht habe, doch leider bisher ohne Erfolg. 2 Ich kann es kaum glauben, daß Herrn Halm, gerade ihm, nach einer solchen Paradeleistung an Rezension, 3 wie die in Jena gedruckte es ist, andere „Rezensionsexemplare“ verweigert würden. Können Sie sich einen besseren Rezensenten denn überhaupt wählen?

Sollte dennoch aber wider Erwarten die „ U.E. “ die Exemplare („II,“ 4 Em. Bach Kr. Ausgabe u. Beitrag zur Orn. (II.Aufl.!), meinetwegen auch den vierhändigen Händel u. Niloff (letze Aufl.!), „chrom. Fantasie“ 5 ) verweigern, so bin ich bereit, diese Exempare selbst zu bezahlen, doch versteht sich korrekter Weise nach dem ersten Preis u. abzüglich Sortimenter-Prozente, die in diesem Falle unangebracht sind, u. auch nicht nach der Mark-Währung u.s.w., kurz nach jedem Preis, der auch mir selbst gegenüber eingehalten wurde vor so viel Jahren. Für alle Fälle bitte ich Sie, sehr {2} geehrter H. Direktor, mich von der Absendung zu verständigen, damit ich ein paar Worte der Begleitung an Halm zugleich richten kann.


Mit bestem Dank im Voraus
Ihr ergeb
[signed:] H Schenker

© Transcription Ian Bent, 2006



Dear Director,

Professor August Halm ( Esslingen , etc.), 1 who has made mention of our Beethoven edition in yet another place, has written telling me that he meanwhile asked UE to send him my other works published by you, but unfortunately without result to date. 2 I can scarcely believe that Mr. Halm of all people, after such a showcase of a review as he published in Jena, 3 would be refused other review copies. Does that mean you can actually think of a better reviewer to choose [for this]?

If however, in spite of this, against all expectation UE should deny [him] the copies (II, 4 C. P. E. Bach Critical Edition and Contribution to Ornamentation (2nd edn!), and as far as I am concerned also the four-hand Handel [organ concerto arrangements] , Niloff (latest edn!), and Chromatic Fantasy & Fugue , 5 ) then I am prepared to pay for these copies myself, but needless to say in the correct manner according to the original price and minus the retail mark-up, which is in this case inappropriate, and also not according to the German rate of exchange, etc; in short, at that price which has for so many years been adhered to for my own purchases. In any case, I ask you, my dear {2} Director, to notify me when they are dispatched, so that I can pen a few words to Halm at the same time to accompany them.


With warmest thanks in advance,
Yours truly,
[signed:] H. Schenker

© Translation Ian Bent, 2006

Footnotes

1 Writing of this letter is recorded in Schenker's diary at OJ 2/10, p. 834: "An Hertzka (Br.): erkläre es kaum glauben zu wollen, daß die „ U.-E. “ Halm Rezensionsexemplare meiner übrigen Arbeiten verweigere; sollte dies wirklich der Fall sein, so wäre ich bereit diese Exemplare zu bezahlen, korrekterweise aber nur nach dem früheren Satz, abzüglich der Sortimenter Prozente usw" ("To Hertzka (letter): I tell them I can scarcely credit it that UE is refusing Halm review copies of my other works; if this really is so, then I would be willing to pay for those copies, but, as a matter of correctness, at the earlier price, minus the retailer's percentage, etc.").

2 Halm informs Schenker in his letter of January 20, 1918 (OJ 11/35, 7) that he has requested the items from UE, but met with silence.

3 Perhaps August Halm, "Heinrich Schenker," Die Freie Schulgemeinde, October 1, 1917, preserved in Schenker's scrapbook, OC 2/p.53 (though it is there described as a "biographical essay," whereas Schenker portrays it as a review of Die letzten fünf Sonaten von Beethoven).

4 "II" would normally refer to NMTP, vol. 2, Kontrapunt, the first half-volume of which was published not by UE but by Cotta, who had supplied Halm with copies of Harmonielehre and Kontrapunkt I by July 21, 1917 (OJ 11/35, 9[b]). This item has been heavily double-underlined in crayon, presumably by UE staff, and crossed through.

5 These items have been heavily sidelined in crayon, and each has been underlined and separately (with the exception of the Handel and Chromatic Fantasy & Fugue) crossed through, presumably by UE staff as they checked each work off.

Commentary

Rights Holder
Heirs of Heinrich Schenker, deemed to be in the public domain.
License
All reasonable steps have been taken to locate the heirs of Heinrich Schenker. Any claim to intellectual rights on this document should be addressed to the Schenker Documents Online, at schenkercorrespondence [at] mus (dot) cam (dot) ac (dot) uk
Provenance
Universal Edition Archive (document date-1976)—on permanent loan to the Wienbibliothek im Rathhaus (1976-)

Digital version created: 2006-05-01
Last updated: 2010-03-01