Hennersdorf bei Wien
am 19/X 1919

Sehr geehrter Herr Dr!

Das 1 Missverständnis ist also aufgeklärt, und begreife ich vollkommen, daß Sie Ihren Traktat „ die Kunst des Vortrages “ nicht in Einzelaufsätze für den Merker zerpflücken wollen. –

Die Leitung des Merker besorgen Richard Stöhr und Julius Bittner. Ich bin bloß Mitarbeiter, habe aber einen gewissen Einfluß auf Einschaltung von Artikeln, so daß ich für Dr Hans Weisses Arbeiten gerne eintrete, wenn sie einigermassen in {2} die Prinzipien passen, welche die jetzige Leitung befolgen zu müssen, glaubt. –

Allerdings müsste ich Herrn Dr Weisse bitten, unentgeltlich zu schreiben, da der Merker finanziell schwer zu kämpfen hat. Ich bitte ihn, mir Arbeiten zu schicken, die mich deshalb interessieren, weil Herr Doktor sie mir empfehlen. –

Nach langem Mühen, ist es mir gelungen von August Halm Kritiken Ihrer Harmonielehre und Kontrapunktes I zu erhalten, die im November oder Dezember im Merker erscheinen. 2 Trotz Widerspruches in vielen Punkten werden Sie damit zufrieden sein. –

Ich freue mich herzlich, daß {3} es mir endlich gelingt, das skandalöse Totschweigen Ihrer Arbeiten zu brechen. –

Das Manuskript meiner „Musikkritik der Gegenwart“ kann ich Ihnen nun leider doch nicht senden, weil mich drei Verleger um Zustellung für Ende Oktober derart bedrängen, daß ich keine Zeitversäumnis mehr riskieren darf. –

Auf Ihre „ Kunst des Vortrages “ bin ich begierig wie Amfortas 3 auf die Erlösung. Wenn Ihnen die allgemeingültige Lösung dieses Problems gelänge!! Aber in op. 109 propagieren Sie Freiheit des Rhythmus, und in einer Fussnote wird Brahms ge- {4} lobt, der doch offenkundig dem Prinzip der psychologisch korrekten Wiedergabe huldigte. Ich fürchte, daß durch die verlorene Tradition der Selbstinterpretation der Klassiker zu viel verloren ist, um eine allgemeingültige Kunst des Vortrages zu dekretieren[.] Doch hoffe ich – trotzdem –

Sobald ich in Wien bin, suche ich Sie bestimmt auf. Also auf nächstesmal und


beste Empfehlungen
von
Ihrem
ergebenen
[signed:] Dr Eberhard Waechter

© Transcription Ian Bent, 2010


Hennersdorf nr. Vienna
October 19, 1919

Dear Dr. Schenker!

Thus 1 is the misunderstanding cleared up, and I perfectly understand that you do not want to pull your treatise The Art of Performance to pieces as single articles for Der Merker . –

Richard Stöhr and Julius Bittner take care of the editorship of Der Merker . I am merely a contributor, but I have a certain influence over the selection of articles, so that I will gladly intercede for Dr. Hans Weisse's articles if they conform reasonably well with {2} the principles that the current editorship believes it right to follow.

However, I must ask Dr. Weisse to write for no money because Der Merker is finding it a severe struggle financially. I ask him to send me pieces of work that interest me because you, Dr. Schenker, recommend them to me.

After a prolonged effort, I have succeeded in procuring from August Halm reviews of your Theory of Harmony and Counterpoint 1 , which will appear in the November or December issues of Der Merker . 2 Despite contradiction at many points, you will be content with them. –

I am truly delighted that {3} I have succeeded finally in breaking the scandalous total silence over your works. –

Unfortunately, I cannot now send you the manuscript of my Music Criticism of the Present Day, because three publishers are pressing me so hard for delivery by the end of October that I cannot risk any loss of time. –

I am as eager for your Art of Performance as Amfortas was for redemption. 3 If only you can successfully provide the universally valid solution to this problem!! But in Op. 109 you advocate freedom of rhythm, and in a footnote Brahms is {4} praised for having overtly paid tribute to the principle of the psychologically correct rendition. I fear that through the lost tradition of self-interpretation by the Classical masters too much has been lost for a universally valid art of performance to be decreed. But I hope, in spite of that . . .

As soon as I am in Vienna, I will definitely look you up. So to the next occasion, and


with my best regards,
from
yours
truly,
[signed:] Dr. Eberhard Waechter

© Translation Ian Bent, 2010


Hennersdorf bei Wien
am 19/X 1919

Sehr geehrter Herr Dr!

Das 1 Missverständnis ist also aufgeklärt, und begreife ich vollkommen, daß Sie Ihren Traktat „ die Kunst des Vortrages “ nicht in Einzelaufsätze für den Merker zerpflücken wollen. –

Die Leitung des Merker besorgen Richard Stöhr und Julius Bittner. Ich bin bloß Mitarbeiter, habe aber einen gewissen Einfluß auf Einschaltung von Artikeln, so daß ich für Dr Hans Weisses Arbeiten gerne eintrete, wenn sie einigermassen in {2} die Prinzipien passen, welche die jetzige Leitung befolgen zu müssen, glaubt. –

Allerdings müsste ich Herrn Dr Weisse bitten, unentgeltlich zu schreiben, da der Merker finanziell schwer zu kämpfen hat. Ich bitte ihn, mir Arbeiten zu schicken, die mich deshalb interessieren, weil Herr Doktor sie mir empfehlen. –

Nach langem Mühen, ist es mir gelungen von August Halm Kritiken Ihrer Harmonielehre und Kontrapunktes I zu erhalten, die im November oder Dezember im Merker erscheinen. 2 Trotz Widerspruches in vielen Punkten werden Sie damit zufrieden sein. –

Ich freue mich herzlich, daß {3} es mir endlich gelingt, das skandalöse Totschweigen Ihrer Arbeiten zu brechen. –

Das Manuskript meiner „Musikkritik der Gegenwart“ kann ich Ihnen nun leider doch nicht senden, weil mich drei Verleger um Zustellung für Ende Oktober derart bedrängen, daß ich keine Zeitversäumnis mehr riskieren darf. –

Auf Ihre „ Kunst des Vortrages “ bin ich begierig wie Amfortas 3 auf die Erlösung. Wenn Ihnen die allgemeingültige Lösung dieses Problems gelänge!! Aber in op. 109 propagieren Sie Freiheit des Rhythmus, und in einer Fussnote wird Brahms ge- {4} lobt, der doch offenkundig dem Prinzip der psychologisch korrekten Wiedergabe huldigte. Ich fürchte, daß durch die verlorene Tradition der Selbstinterpretation der Klassiker zu viel verloren ist, um eine allgemeingültige Kunst des Vortrages zu dekretieren[.] Doch hoffe ich – trotzdem –

Sobald ich in Wien bin, suche ich Sie bestimmt auf. Also auf nächstesmal und


beste Empfehlungen
von
Ihrem
ergebenen
[signed:] Dr Eberhard Waechter

© Transcription Ian Bent, 2010


Hennersdorf nr. Vienna
October 19, 1919

Dear Dr. Schenker!

Thus 1 is the misunderstanding cleared up, and I perfectly understand that you do not want to pull your treatise The Art of Performance to pieces as single articles for Der Merker . –

Richard Stöhr and Julius Bittner take care of the editorship of Der Merker . I am merely a contributor, but I have a certain influence over the selection of articles, so that I will gladly intercede for Dr. Hans Weisse's articles if they conform reasonably well with {2} the principles that the current editorship believes it right to follow.

However, I must ask Dr. Weisse to write for no money because Der Merker is finding it a severe struggle financially. I ask him to send me pieces of work that interest me because you, Dr. Schenker, recommend them to me.

After a prolonged effort, I have succeeded in procuring from August Halm reviews of your Theory of Harmony and Counterpoint 1 , which will appear in the November or December issues of Der Merker . 2 Despite contradiction at many points, you will be content with them. –

I am truly delighted that {3} I have succeeded finally in breaking the scandalous total silence over your works. –

Unfortunately, I cannot now send you the manuscript of my Music Criticism of the Present Day, because three publishers are pressing me so hard for delivery by the end of October that I cannot risk any loss of time. –

I am as eager for your Art of Performance as Amfortas was for redemption. 3 If only you can successfully provide the universally valid solution to this problem!! But in Op. 109 you advocate freedom of rhythm, and in a footnote Brahms is {4} praised for having overtly paid tribute to the principle of the psychologically correct rendition. I fear that through the lost tradition of self-interpretation by the Classical masters too much has been lost for a universally valid art of performance to be decreed. But I hope, in spite of that . . .

As soon as I am in Vienna, I will definitely look you up. So to the next occasion, and


with my best regards,
from
yours
truly,
[signed:] Dr. Eberhard Waechter

© Translation Ian Bent, 2010

Footnotes

1 Receipt of this letter is recorded in Schenker's diary at OJ 3/1, p. 2161, October 21, 1919: "Von Dr. Wächter (Br.): begreife u. nehme meinen Standpunkt an; sei auf Weisses Aufsätze neugierig, weil ich sie empfehle, mache aber aufmerksam, daß der „Merker“ die Aufsätze nicht zu honorieren in der Lage sei; November oder Dezember werde ein Aufsatz von Halm über Harmonielehre u. Kontrapunkt erscheinen." ("From Dr. Wächter (letter): understands and accepts my position; is curious to read Weisse's articles, because I recommend them, but notes that Der Merker is not in a position to pay for the articles; an article by Halm about my Theory of Harmony and Counterpoint will be printed in November or December.").

2 "Heinrich Schenkers 'Neue Musikalische Theorien und Phantasien'," Der Merker xi, 414-17 (Sept 1, 1920), 505-07 (Nov 1920), copies of which are preserved in Schenker's scrapbook at OC 2/p. 55.

3 Amfortas: principal character in Wagner's Parsifal.

Commentary

Format
4p letter, oblong format, stenographically written message, holograph signature
Provenance
Schenker, Heinrich (document date-1935)--Schenker, Jeanette (1935-c.1942)--Ratz, Erwin (c.1942-c.1945)--Jonas, Oswald (c.1945-1978)--University of California, Riverside (1978--)
Rights Holder
Heirs of Eberhard Baron von Waechter
License
Permission to publish under inquiry. Any claim to intellectual rights on this document should be addressed to the Schenker Correspondence Project, Faculty of Music, University of Cambridge, at schenkercorrespondence [at] mus (dot) cam (dot) ac (dot) uk.

Digital version created: 2010-04-10